שוקלים להשקיע בקרנות מחקות? חכו עד שתקראו מה יש לנו להגיד עליהן

על מה מדברים:

כמו כל דבר בעולם הזה, גם את עולם קרנות הנאמנות אפשר לחלק לשניים: קרנות נאמנות אקטיביות וקרנות פאסיביות שמכונות גם קרנות מחקות.

מה היא קרן מחקה?

בקרן מחקה, מנהל הקרן מגדיר מראש את המדד שאחריו תעקוב הקרן, ומרגע זה ואילך, הקרן אמורה לעקוב ולחקות את המדד שהוגדר לה, כשתפקידו של מנהל הקרן הוא להשקיע את כספי הלקוחות בצורה הכי קרובה להרכב המדד הזה.

למשל, קרן שמחקה את מדד ת"א-35, אמורה להניב תשואה קרובה לתשואת המדד עצמו בכל נקודת זמן. המעקב אחרי המדד אף פעם לא יהיה מושלם ב- 100%, אבל הוא יהיה קרוב למדי.

מכיוון שקרן מחקה היא קרן נאמנות, היא לא נסחרת במהלך יום המסחר. כל העיסקאות בקרנות מחקות מבוצעות בסוף יום המסחר, בשער שנקבע לאחר שיערוך הקרן.

איך להחליט אם להשקיע בקרנות מחקות או בקרנות אקטיביות?

ההבדל הבסיסי בין קרנות מחקות לאקטיביות, הוא בחופש הפעולה של מנהל ההשקעות של הקרן לבחור ניירות ערך בהם הוא משקיע אקטיבית, לעומת השקעה פאסיבית של מנהל הקרן בקרן המחקה, שמטרתה ללכת עקב בצד אגודל עם המדד. ריכזנו את המשמעויות של ההבדל הזה כדי לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת:

1. עלויות השקעה: דמי ניהול, עמלת מסחר ועמלת הפצה

דמי ניהול

מכיוון שקרן מחקה עוקבת אחרי מדד מוגדר, היא מייצרת פחות עבודה למנהל ההשקעות. אם נשווה בין עלויות של קרן מחקה על מדד ת"א-35, לקרן אקטיבית מנייתית מקומית, הקרן המחקה תגבה בדרך כלל דמי ניהול נמוכים בהרבה מזו של הקרן האקטיבית. נסייג את דברינו למקרים בהם הקרן המחקה משקיעה במדד איזוטרי ואז דמי הניהול עשויים להיות גבוהים יותר, ולהנחות מיוחדות שניתנות לעיתים על דמי ניהול בקרנות אקטיביות.

עמלת הפצה ועמלת מסחר

בקרנות אקטיביות, הברוקרים (חברי הבורסה שבעזרתם המשקיעים סוחרים) מקבלים עמלת מסחר בדמות של עמלת הפצה ממנהלי הקרנות, שהיא חלק מדמי הניהול של מנהל הקרן, כך שמשקיע שרוכש קרן נאמנות אקטיבית, לא משלם עמלות קניה/מכירה לברוקר. למשקיעים בסכומים קטנים, היעדר עמלת מסחר עשוי להיות משמעותי היות וקרן מחקה נחשבת נייר ערך לכל דבר, המסחר בקרן זו כפוף לעמלות המסחר של הברוקר שאיתו עובדים המשקיעים, וזה כולל גם את עמלת המינימום שציינו קודם.

לכן כשבוחנים השקעה בקרן אקטיבית לעומת קרן מחקה, צריך לחשב את סך העלויות: דמי ניהול של מנהל הקרן וגם עמלת מסחר, ככל שיש כזו. המשקיעים צריכים לקחת בחשבון גם את פרק הזמן בו הם מתכננים להחזיק בנייר. ככל שהאחזקה בנייר ארוכה יותר - כך דמי הניהול משמעותיים יותר, לעומת עמלת המסחר.

פייר,
זה פשוט ומהיר

פתחו חשבון עם פייר ברגע.

2. מה יכול לפגוע במעקב של הקרן אחר המדד?

אמנם קרנות מחקות עוקבות אחרי המדד באופן די טוב, אבל יש גורמים שעשויים להשפיע על המעקב וחשוב להכיר אותם: 

  1. חובת נזילות, שמחייבת את הקרן המחקה לשמור חלק מהכסף נזיל, לטובת פדיונות אפשריים. 
  2. ככל שהמדד איזוטרי יותר – כך קשה לעקוב אחריו. בין אם קשה לסחור במניות עצמן, ובין אם בשל היעדר מכשירים פיננסיים שמסייעים לקרן לחקות את המדד.
  3. הפרשי שער שיכולים לייצר הפרש בתשואה בין הקרן המחקה למדד.

3. ניטרול חשיפת מטבע

כשמשקיעים בקרן שמחקה מדד חו"ל, למשל S&P500, יש חשיפה של שקל-דולר כי ההשקעה מבוצעת על נכס שנסחר במקור דולרים. קרנות מחקות רבות מבצעות השקעה במדדי חו"ל ומנטרלות את החשיפה המטבעית. זה עשוי להיות יתרון למשקיעים המעוניינים לקבל חשיפה למדד עצמו, בלי לחוות דעה על החשיפה המטבעית שנלווית לזה. ניטרול החשיפה מסייע למשקיעים לקבל את התשואה של המדד, ללא תוצר לוואי של חשיפת המטבע.

4. כלי השקעה לגיוון התיק

קרנות מחקות מגוונות את תיק ההשקעות, מאפשרות חשיפה למדד מוגדר, וכפועל יוצא – חשיפה לקבוצה של מניות.

עולם המדדים נחלק לשני סוגי מדדים (אמרנו לכם שהכל נחלק לשניים בעולם הזה…):
החלוקה הראשונה היא לפי פרמטרים של שווי החברה (או גודלה). אלה מדדים רוחביים שכוללים מניות מתחומים רבים (כמו ה-S&P500 או ה-NDX100).
סוג שני הוא מדדים מתחום מסוים. כאן המדדים כוללים קבוצה של מניות מתחום ספציפי, לדוגמא: תחום הגז והנפט. המדדים הסקטוריאליים מאפשרים חשיפה לקבוצת מניות מתחום ההשקעה שנבחר, ללא צורך בבחירת המניה הספציפית. 

עולם המדדים כל הזמן מתרחב ויחד איתו הקרנות המחקות אותם, מה שמסייע למשקיעים לייצר תיק מגוון מצד אחד, שחשוף לקבוצת מניות ועדיין ממוקד בתחומי ההשקעה שהם בחרו.

הסיכון נובע מבחירת המדד, למשל רמת התנודתיות של המדד עצמו. ככל שמדובר במדדים נפוצים יותר, כך יכולת המעקב של הקרן המחקה את המדד עולה ודמי הניהול יהיו נמוכים יותר.
אם המדד יהיה על נכסים איזוטריים יותר, או על נכסים תנודתיים יותר, הוא עלול להיות תנודתי יותר ובעל רמת סיכון גבוהה יותר. מדד כזה ישפיע על הקרן שתחקה אותו, שתהיה גם היא תנודתית יותר, יקרה יותר, ועם סיכוי גבוה יותר לטעויות במעקב.

אולי יעניין אותך גם

הוראה אוטומטית

על מה מדברים?כשהקמנו את פייר, ביקשנו לייצר אלטרנטיבה. להנגיש את עולם קרנות הנאמנות, שאינו נהנה מהפופולריות הראויה לו בישראל, לציבור הרחב.

להמשך קריאה