יתרונות השקעה בקרן נאמנות.

על מה מדברים:
יתרונות ההשקעה בקרן נאמנות ומילה על החסרונות | יתרונות של קרן נאמנות קרן/ קרנות נאמנות פירוט היתרונות בהשקעה בקרנות נאמנות

יתרונות השקעה בקרן נאמנות

לא סתם זוכות קרנות הנאמנות לפופולריות רבה בשוק הישראלי. יש להן יתרונות רבים על פני אפיקי השקעה אחרים ולא רק למשקיעים ולמשקיעות חדשים או חסרי ניסיון – טיעון שכיח ושגור לכל הדעות. להלן פירוט יתרונות השקעה בקרנות נאמנות ובשביל האיזון והשקיפות – ערכים חשובים במעלה בשוק ההון – נציין גם כמה חסרונות של השקעה באפיק הזה.

ברור. שקוף. מפוקח

קרנות הנאמנות פועלות במסגרת חקיקה ורגולציה ומחויבות לשקיפות מלאה. מה זה אומר בפועל? שקל להבין מה עושה כל קרן, באילו נכסים היא משקיעה, מהי רמת הסיכון שלה, מדיניות המס שלה, תשואות וביצועים, גובה דמי הניהול וכו'. כל המידע הרלוונטי לכל מי שרוצה להשקיע מדווח באופן שוטף. פלטפורמת Fair מנגישה עוד יותר את המידע הזה ומעניקה נתונים מפורטים על כל קרן כולל אחזקות, התפלגות האחזקות לפי סוג נייר ובממשק ויזואלי וידידותי למשתמש.

אמרנו מפוקח? לכל קרן ממונה נאמן שמחזיק בנכסי הקרן ותפקידו לפקח על מנהל הקרן ועל פעילותו במסגרת מדיניות ההשקעות המוצהרת שלה ובמסגרת הוראות המחוקק ורשות ניירות ערך. כל אלו מפחיתים את רמת הסיכון של ההשקעה.

נזיל וללא התחייבות

משקיעים ומשקיעות בקרנות נאמנות יכולים לקנות או למכור יחידות בקרן בכל יום בו מתנהל המסחר בבורסה (קרנות הנחשבות קרנות חו"ל – עם אחזקות של מעל ל-10% בני"ע זרים – נסחרות בימים שני-חמישי ימי הפתיחה של הבורסות בעולם.) ובקניה של קרן נאמנות אין כל אלמנט של התחייבות לתקופת החזקה מינימלית.

בכסף קטן

רובן המכריע של קרנות הנאמנות אינן מציבות מינימום השקעה – מרכיב הקיים באפיקי השקעה אחרים ומהווה חסם משמעותי עבור הציבור רחב. לקרנות נאמנות ניתן להצטרף בסכומים מינימליים. בהצטרפות הראשונה ל-Fair סכום ההשקעה המינמלי עומד על ₪250. בכל השקעה נוספת – לכל בעלי ובעלות חשבון קיים – מינימום ההשקעה הוא לפי דרישת הקרן, יכול להסתכם גם ב-₪50 בלבד.

להצטרף לגדולים

גודלה של קרן נאמנות, בהיותה השקעה משותפת של משקיעים ומשקיעות רבים, מאפשר לה לבצע עסקאות ולהשקיע באפיקים וכלים שאינם פתוחים להשקעות בסכומים נמוכים. וכך, גם השקעה בסכום מינימלי משתתפת בעסקאות של הגדולים.

מקצוענות בהשקעות

אופן קבלת ההחלטות להשקעה של מנהל הקרן נתון לנהלים מחייבים ונשען על מנעד רחב של כלים לניתוח, ועדת השקעה ומחלקות מחקר ויש לקרן יכולת תגובה מהירה למצבים משתנים.

פיזור בריא

בהתאם לדרישות החוק, מדיניות ההשקעה של קרנות הנאמנות מאופיינת בפיזור גבוה יחסית. פיזור גבוה משמעו הקטנת רמת הסיכון ורמת התנודתיות אליה חשופה ההשקעה. לא בכדי, משמשות קרנות הנאמנות כאפיק וכלי שימושי לפיזור וליצירת איזון בריא בתיק השקעות מנוהל.

חיסכון בהפקדה חודשית

קרנות נאמנות מאפשרות השקעה בסכומים נמוכים כולל השקעה כהפקדה חודשית. השקיפות ופיזור ההשקעה הופכות אותן לאפיק חיסכון והשקעה עם פוטנציאל תשואה גבוה ברמת סיכון יחסית נמוכה. מאחר וגם דמי הניהול ברוב הקרנות נמוכים במקרים רבים מאלו הנגבים במסלולי חיסכון כמו קופת גמל או פוליסת חיסכון, מדובר במסלול שהוא מתחרה אטרקטיבי למסלולי חיסכון אלו.

דחיה וקיזוז מס

בהשקעה בקרן נאמנות פטורה (רוב הקרנות בארץ הן כאלה) על אף שנרשמים אירועי קניה ומכירה בנכסיה במהלך כל יום מסחר, תשלום מס רווחי הון נדרש רק כשמשקיע או משקיעה פודים יחידות בקרן. זאת ועוד, בפידיון יחידות ערך בקרן נאמנות פטורה יכולים הפודות והפודים לבצע קיזוז בתשלום המס (25% על הרווח הריאלי) עם הפסדים שנרשמו בקרנות אחרות או בני"ע אחרים בתיק ההשקעות.

להשקיע בעצמך,
עוד היום

קבלו גישה ישירה להשקעה בקרנות נאמנות.

בשם השקיפות: חסרונות בהשקעה בקרן נאמנות

שקיפות היא אחת ממילות המפתח בתחום קרנות הנאמנות ומידע נגיש הוא אלמנט חיוני בדרך להחלטה נכונה עבור כל משקיע ומשקיעה. הבטחנו ולכן נקיים, להלן פירוט החסרונות של השקעה בקרנות נאמנות.

דמי ניהול

דמי הניהול שגובה כל קרן הם קיזוז בתשואה של המשקיעות והמשקיעים וחשוב לזכור כי הם משולמים ללא קשר לביצועיה – כלומר, ישולמו גם כשהקרן רושמת הפסדים. נכון, גם קופות הגמל ופוליסות הביטוח גובות דמי ניהול, אבל עובדה ידועה היא שבאפיקים אלו יש מקום להתמקח מה שלא קיים בעולם קרנות הנאמנות.

זאת ועוד, פעם בשנה יכול מנהל הקרן להעלות את דמי הניהול והוא אמנם מחויב לפרסם על כך בגלוי, אבל עדין מדובר בהודעה בדיעבד ויש בה בכדי להציב את המשקיעות והמשקיעים במצב של קהל שבוי. קרנות רבות העלו בשנים האחרונות את דמי הניהול שלהן, כדאי לשים לב לנתון הזה בעמוד איתור הקרנות כאן באתר.

אם כבר דמי ניהול ועמלות שחותכות ברווחים – היינו מציינים כאן גם את תשלום עמלת המשמרת שגובים הבנקים המפיצים, אבל לזה כבר נמצא פתרון ובהשקעה דרך פלטפורמת ההפצה Fair מתבטלות העמלות הללו וכל עמלה אחרת שאינה דרישה של הקרן עצמה.

לחכות לסוף היום

כשמשקיעים בני"ע שונים אפשר לבצע קניה ומכירה בכל עת במהלך יום המסחר ולהתעדכן באופן שוטף על התנודות בשערים. ההחלטה אם לקנות או למכור מתבצעת כשהמחיר ידוע ובו במקום. לעומת זאת, קניה או פדיון של יחידות בקרן נאמנות נעשות רק בתום יום המסחר, כששווי נכסי הקרן מחושב ונגזרים ממנו מחיר הקניה והפדיון. ובמילים אחרות: בעת העברה של בקשה לקניה או לפדיון, המחיר או התמורה שישלמו או שיקבלו המשקיעים אינו ידוע להם באופן ודאי. הם יאלצו לחכות לתום יום המסחר בשביל זה.
כדאי לשים לב שמדובר בחיסרון בהשוואה להשקעה בני"ע ערך אחרים כמו השקעה ישירה במניות או אג"ח, אך לעומת פוליסת חיסכון או קופת גמל, מדובר בנזילות גבוהה ויתרון בולט של הקרנות.

בתקופת משבר

בימים של פדיונות מרובים, בד"כ בעיתות משבר וירידות בבורסה, עלול מנהל הקרן – שמחובתו לפדות את כל היחידות הנדרשות ולהמיר אותן למזומנים – למכור את נכסיה במחירים נמוכים משוויים בשוק, מה שעלול לפגוע ברווחיות הקרן ובתשואה של משקיעות ולמשקיעים.

סרבול ובירוקרטיה

עד לא מזמן רכישה של יחידות קרן נאמנות הייתה כרוכה בטופסולוגיה לא קטנה ובמספר ימי המתנה לאישור הסכם יעודי. עוד אחד מהיתרונות של פלטפורמת Fair הוא קיצור תהליכים וביצוע פעולות באופן מיידי ובממשק דיגיטלי, ידידותי ומתקדם. נראה שזה חיסרון בסחר בקרנות נאמנות שאפשר להוריד מהרשימה.

אולי יעניין אותך גם

הוראה אוטומטית

על מה מדברים?כשהקמנו את פייר, ביקשנו לייצר אלטרנטיבה. להנגיש את עולם קרנות הנאמנות, שאינו נהנה מהפופולריות הראויה לו בישראל, לציבור הרחב.

להמשך קריאה