השקעה בקרן נאמנות בהוראת קבע – יתרון גדול לחסכונות קטנים

על מה מדברים:

השקעת סכום קבוע בהוראת קבע פוטרת אותנו מההתעסקות ברכישת נייר ערך מסויים בזמן מסויים, ומייצרת חיסכון נחמד בלי שנרגיש.

מרגישים שהגיע הזמן להיות אחראים ולפתוח חיסכון, אבל איכשהו לא עושים משהו קונקרטי כי נפלה עליכם הוצאה לא צפויה? אין לכם אנרגיה להתעסק בזה? אתם דוחים לחודש הבא ואז שוכחים? או שהכל בגלל… עזבו, אנחנו מכירים את כל התירוצים. למרבה המזל, יש שיטה מעולה לאנשים ששואפים לחסוך אבל מתקשים ליישם – הוראת קבע.

רובנו מפקידים להוראות קבע כבר היום ובכלל לא חושבים על זה, כי ההפקדות לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות מתבצעות אוטומטית מהמשכורת. מפרישים אחוז קבוע מהשכר בכל חודש, והסכום הזה מצטבר. הוראת קבע היא לא רק יתרון פיננסי, אלא גם יתרון פסיכולוגי גדול: אין צורך לקבל החלטות חדשות לגבי השקעה בכל חודש, וכשהכסף יורד מהחשבון זה כאילו הוא לא קיים מבחינתנו ואנחנו מסתדרים עם מה שיש בעו"ש.

להיות על הצד הטוב של המיצוע

אחד הכללים המקובלים בהשקעות הוא שאסור ל"מצע" את ההשקעה. כלומר, כשערך של נייר יורד לא מומלץ לרכוש עוד ניירות בדרך למטה. למה? כי למרות שזה מוריד את המחיר הממוצע של הרכישה, זה לרוב בעצם לשקר לעצמנו. אם ערך הנייר ממשיך לרדת, יתכן וחשפנו את עצמנו להפסדים מסוכנים.

אבל אפשר בהחלט להשקיע בנייר כמו קרן נאמנות בסכום קבוע לאורך זמן.
כלומר, להחליט על גובה סכום ויום קבוע בחודש בו תתבצע השקעה בקרן נאמנות. כך שכשהקרן יורדת רוכשים בסכום הקבוע יותר יחידות מהקרן וכשהקרן עולה, רוכשים פחות יחידות מהקרן. כשמסתכלים על ההשקעה לאורך זמן רואים שיש מעין מחיר 'ממוצע' שבו נרכשו היחידות בקרן, ולמעשה הרכישה לא חשופה לעיתוי כי מדובר בסכום לא גדול יחסית להיקף ההשקעה שהולך וגדל.

העובדה שכשהקרן בירידה אנחנו רוכשים יותר יחידות, מכינה לנו את הקרקע לעליית הקרן. בשונה ממניות, בקרן נאמנות אין תאריך תפוגה, אנחנו יודעים שהכסף נמצא בקרן והחיסכון מובטח עבורנו.

אם אתם מרגישים שאתם כבר מבינים את הפואנטה, אפשר להקטין את החשיפה לעיתוי על ידי הוצאת חלק מהכסף לאפיקים סולידיים יותר. אבל זה כבר תלוי באופק ההשקעה, בחיבה שלכם לסיכונים וריגושים, או בכל צורך מיוחד שיש לכם כמשקיעים.

אוקי, הבנו למה הוראת קבע. אבל למה דווקא קרן נאמנות?

קרן נאמנות נסחרת פעם אחת בסוף היום. לא בבוקר, לא בצהריים, ולא בקפה של אחה"צ. אין סחר במהלך היום, ולכן יש לה שער ביצוע לקונים ולמוכרים. הרבה פעמים השער למוכרים ולקונים זהה מסיבות שונות, אבל בכל מקרה, ברוב הקרנות שתבדקו תגלו שערי קניה ומכירה דומים.

השער הזהה או הדומה מאפשר רכישת קרן נאמנות בהוראת קבע, כי אין בעיה של ביצוע (כמו שיכול לקרות עם מניות למשל עם כמות מינימום נדרשת).

לא הכל דבש, אז קבלו טיפ של אלופים

רכישת קרן נאמנות בהוראת קבע מתבצעת בסכום לא גבוה במיוחד. כמה מאות שקלים. הקטע המבאס הוא שגם על רכישה בכמה מאות שקלים של נייר ערך שכפוף לעמלות מכירה וקנייה יש בתעריפון הבנקים עמלת מינימום באזור ה- 20 עד 45 ש"ח. אז נגיד שהחלטנו להפקיד בהוראת קבע 500 ש"ח ועמלת המינימום היא 25 שקלים, זה אומר שבכל פעולה חודשית כ- 5% מההפקדה הולך לבנק. באסה, כבר אמרנו.

אם הגעתם עד כאן, אתם בטח מבינים שלא נשאיר אתכם עגומים. הפתרון מגיע מהשקעה בקרנות נאמנות, מחקות או אקטיביות:

  1. קרנות נאמנות מנוהלות (נקראות גם אקטיביות, או מסורתיות) – מנהל הקרן מבצע ניהול השקעות אקטיבי של נכסי הקרן.
  2. קרנות נאמנות מחקות – בקרנות אלו למנהל הקרן אין כמעט שיקול דעת ונכסי הקרן מושקעים מתוך רצון להניב תשואה דומה למדד שהוגדר מראש.

אולי יעניין אותך גם

הוראה אוטומטית עבור קרן מוגבלת:

אפיק הקרנות הכספיות הוא ללא עוררין אפיק ההשקעה הבולט בשנה האחרונה, עד לכדי הכפלת סך הנכסים בו לסכום של מעל 100 מיליארד ש"ח בשנה אחת בלבד. לקרן הכספית יתרונות של נזילות יומית ותשואה בגובה ריבית בנק ישראל ומכאן הפופולריות שלה אך לא כל הקרנות הכספיות זהות. בשנים האחרונות הוגבלו חלקן לרכישה בכל יום, דווקא אלו עם דמי הניהול הזולים יותר באופן יחסי. חברת פייר יצאה עם שירות המציע שליחת הוראה על היתרה באופן אוטומטי לאחר שהמערכת מזהה את חלק המזומן שטרם נוצל, עד שההוראה מבוצעת במלואה למרות המגבלה של מנהל הקרן.

רכישה מידית:

כאמור, האפשרות לבצע רכישה של נייר ערך כלשהו שאינו הבנק שלך התייעלה ועם השנים תהליך פתיחת חשבון ההשקעות ירד משבועיים ליומיים בלבד, לאחר שעבר ברובו לזיהוי אלקטרוני ללא צורך בהגעה למשרדי בית ההשקעות. חברת פייר לקחה את זה צעד נוסף קדימה ומציעה רכישה מיידית, עוד לפני סיום ההצטרפות, בדומה לאופן הרכישה בעולמות האי-קומרס (תדמיינו רכישת נעליים באמזון, חווית רכישה מיידית).

חסכון יתרות בעו"ש בלחיצת כפתור:

עוד תוספת חדשנית היא האפשרות להצטרף לשירות המאפשר חסכון וצבירת ריבית בכל סכום, ללא מינימום, ובלחיצת כפתור בלבד! כלומר לא רק שחווית ההצטרפות ורכישת הקרן היא מיידית, כעת פיתחה החברה פתרון שחוסך גם את הצורך בהעברה בנקאית, רכישת קרן באופן אקטיבי, פידיון והחזרה לבנק במועד שצריך, כעת הכל ממוכן.

הפקדה מהירה:

בשנים האחרונות מובילה הרשות לני"ע מהלך שמטרתו להקל על העברת הכספים מחשבון הבנק אל חשבון ההשקעות, במטרה לאפשר את הפעולה בלחיצת כפתור מתוך חשבון ההשקעות עצמו. חברת פייר פיתחה תשתית המאפשרת כבר היום, מתוך האפליקציה שלה, העברת מזומן מיידית מבלי להתחבר לחשבון הבנק ומבלי להמתין אפילו לא יום עסקים אחד.